Lectures 505
Temps de lectura6 minuts

En el nostre territori, com bé sabem, un dels motors més importants de l’economia és el turisme. Una representació a escala estatal del 12,4% del PIB i un 12,9% de llocs de treball el 2019, últimes dades precovid disponibles, corrobora la importància del sector. És per això que tots els estudis vinculats al sector tenen una rellevància pràctica a causa de la implicació de canvis de comportament i nous efectes que es poden produir. Durant la pandèmia, l’economia espanyola (i catalana) va ser de les més afectades d’Europa i, de fet, és de les que més els està costant recuperar-se. El turisme com a factor principal del creixement és un fre al desenvolupament.

Clima mediterrani, turisme de platja, turisme rural, entre d’altres, són algunes característiques d’aquest actor de l’economia catalana. En aquest sector tan important a escala estatal, Catalunya rep un 23,5% del total de turistes que arriben a l’Estat i lidera el rànquing juntament amb Madrid. Per tant, es pot afirmar que són els dos mercats amb més volum i més consolidats de l’Estat.

Donada la rellevància econòmica del sector, cal preguntar-se quina relació té amb el factor més importat avui dia com és el medi ambient. A escala mundial les últimes dades situen el turisme com el causant d’entre el 8% i el 10% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. Sí que és cert que és un sector amb múltiples proveïdors i, per tant, és difícil de distribuir d’on venen aquestes emissions. És per això que hi vinculem l’ODS (Objectiu de Desenvolupament Sostenible) 8, que ens parla sobre el creixement econòmic sostenible i que té entre els seus objectius les polítiques per ajudar a promoure el turisme sostenible i crear ocupació local.

L’efecte Covid

Si parlem en termes econòmics, els efectes de la Covid han estat devastadors. No obstant això, en termes de sostenibilitat la Covid ens ha aportat una reducció substancial de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i el que és més important un impacte en la consciència de la gent. La població, cada vegada més conscient i vinculada amb la situació d’extrema gravetat que vivim a nivell mediambiental, va veure com amb la reducció de la mobilitat i l’aturada de tot el sistema la contaminació s’aturava a nivells històrics.

Aquest canvi en la percepció de la població envers la contaminació, que ja existia abans de la Covid, ha agafat ara una importància cabdal, ja que la població ha agafat més consciència en veure de ben a prop el gran impacte que té. Això ha potenciat, en el comportament dels consumidors, el factor de la sostenibilitat en la seva decisió de compra.

Postcovid en el sector del turisme

L’època postcovid en el sector turístic està marcada per la reobertura dels negocis i la mobilitat i, en conseqüència, per una recuperació econòmica en volum de facturació i activitat. No obstant això, si volem mirar més enllà de la prevista recuperació econòmica, cal analitzar quins seran a partir d’ara els factors que determinaran els avantatges competitius entre les empreses d’aquest sector. I, amb l’anàlisi feta anteriorment, es pot determinar que un d’aquests factors seran les pràctiques mediambientals que realitzin les empreses.

Per tant, d’ara endavant caldrà donar una major importància a tots els aspectes vinculats amb la sostenibilitat, ja que tindran un impacte en la percepció del client i, per tant, en la seva posterior decisió de compra. Trobem generacions, com la dels joves de la generació Z, que tenen més conscienciació que d’altres, però sí que és cert que en totes les generacions ha crescut aquesta preocupació.

És per això que les empreses han de prendre mesures concretes per guanyar aquests avantatges competitius. Dos dels segments més importants del sector del turisme del nostre territori són l’hostaleria i la mobilitat, per tant, on dormen, què consumeixen i com es mouen els turistes.

Mobilitat i sostenibilitat

Un dels canvis principals durant la pandèmia va ser el descobriment del turisme de proximitat. Les restriccions de mobilitat van obligar a descobrir el territori del nostre entorn abans de viatjar milers de quilòmetres. Tot i que les restriccions s’han aixecat en l’àmbit mundial (amb l’excepció de països com la Xina) caldria plantejar-se si hem de tornar al model de llarga distància o per contra, mantenir la proximitat.

El turisme no és aliè a les emissions de gasos contaminants. Una de les fonts de contaminació més grans, amb diferència, són els vaixells. A Espanya, 172 vaixells emeten unes 14.000 tones d’òxid de sofre. Per contra, 23 milions de cotxes no arriben a emetre’n ni mitja tona. Per tant, 172 vaixells emeten 27 vegades més gasos contaminants que 23 milions de cotxes. Així doncs, hem de canviar el cotxe perquè sigui elèctric?

Un cotxe elèctric no soluciona del tot la contaminació, ja que les reduccions entre directes i indirectes només es redueixen a la meitat. El cotxe elèctric tampoc no soluciona les congestions a les ciutats ni a les carreteres. Justament per aquest motiu, s’estan plantejant diferents taxes per intentar reduir la mobilitat en transport privat. En els desplaçaments per carretera es parla d’una taxa per ús d’autovies i autopistes a petició de la Comissió Europea, mentre que en grans ciutats com ara Barcelona es parla d’un peatge urbà.

Tampoc el transport aeri és aliè a les taxes ambientals. La Unió Europea està estudiant noves taxes a curt termini per restringir els viatges en avió. Sense dubte, aquestes taxes acabaran repercutint en el preu final del viatge i, per tant, encarint encara més el turisme.

La pandèmia ens ha permès redescobrir el nostre entorn més proper. Amb el temps, s’està tornant als viatges de mitja i llarga distància, cada cop més cars arran de les traves a la mobilitat i la contaminació. Tot i això, la demanda no afluixa.

Hostaleria i sostenibilitat

Aquest canvi postpandèmia, per tant, no només ha afectat com arribem als llocs sinó també què fem i com ho fem un cop som en l’establiment on realitzem l’estada. En conseqüència, els diferents actors de l’hostaleria, com són principalment establiments de restauració i de pernoctació, estan veient com un dels factors més importants per guanyar avantatges competitius postcovid és la implementació de polítiques i pràctiques focalitzades en la sostenibilitat i el medi ambient.

Estudis recents conclouen que l’aplicació d’aquesta tipologia de pràctiques afecten la reputació dels establiments envers els clients i potencials clients. I que el fet que una empresa estigui implicada en temes de sostenibilitat ja apareix com a un dels elements clau per a la decisió de compra en el sector. També trobem estudis prepandèmics que associen la implementació de pràctiques sostenibles amb l’èxit empresarial, estudis que ara agafaran més força donada la situació actual i que donaran arguments als establiments que no havien pres partit per aquestes polítiques.

Per tant, veurem com guanyen mercat els establiments que intenten aplicar economies circulars, pràctiques sostenibles en la construcció de l’establiment, menjar i subministraments de proximitat, reduir el desaprofitament, entre altres pràctiques.

La covid ens ha dut moltes coses negatives en termes de salut i econòmics, però si ens quedem amb alguna cosa positiva que sigui aquest canvi de mentalitat tant de consumidors com d’empresaris del sector.

About Post Author

Marc Oliveras

Subscriure'm als comentaris
Avisa'm de
guest
0 Comentaris
Inline Feedbacks
Veure tots els comentaris