El canvi climàtic és un desafiament enorme per al sector turístic. L’estudi del Joint Research Centre (JRC) de la Comissió Europea Regional impact of climate change on European tourism demand situa algunes zones d’Espanya entre les regions europees on el turisme és més vulnerable al canvi climàtic. Les regions espanyoles més afectades serien la Regió de Múrcia i les Illes Balears, que veurien caigudes d’arribades de turistes superiors al 5 % en el conjunt de l’any en un escenari extrem (augment de la temperatura de quatre graus). Catalunya, tot i no ser de les regions més afectades, també patiria un impacte negatiu, aproximadament del -2 % segons el JRC.
Què ens diuen milions de transaccions amb targetes estrangeres sobre el canvi de comportament dels turistes internacionals que experimenten una onada de calor?
Les fortes onades de calor viscudes els estius de 2022 i 2023 evidencien que el canvi climàtic pot tenir conseqüències notables sobre el comportament dels turistes internacionals que visiten Espanya. Des de CaixaBank Research hem analitzat aquesta qüestió a partir de dades anonimitzades i agregades de pagaments amb targetes estrangeres als TPV de CaixaBank. En un primer estudi, analitzem si es registren canvis en la distribució geogràfica de la despesa turística en funció de la temperatura mitjana del destí turístic, i també analitzem com canvia el patró de despesa dels turistes durant les onades de calor. En un segon estudi, calculem la probabilitat que els turistes internacionals que van visitar Espanya en temporada alta el 2022 repeteixin visita l’any següent en funció de si van patir o no una onada de calor durant la seva estada. Vegem els resultats en detall.
On creix més la despesa turística a Espanya?
En primer lloc, analitzem els canvis en la distribució geogràfica de la despesa turística a Espanya a partir de les dades de la despesa amb targetes als TPV de CaixaBank agregades a nivell municipal1. Al gràfic següent, agrupem els municipis en funció de la seva temperatura mitjana a l’estiu del 2023 i calculem la variació mitjana de la despesa turística entre l’estiu del 2019 i l’estiu del 2023. Com es pot observar, hi ha una correlació negativa entre el creixement de la despesa turística i la temperatura mitjana a l’estiu del 2023. És a dir, la despesa turística ha crescut més als municipis menys càlids d’Espanya. En particular, la despesa turística va créixer prop del 45 % als municipis que van registrar temperatures mitjanes més baixes (per sota dels 17 graus). En canvi, la despesa turística va créixer al voltant del 25 %-35 % als municipis amb temperatures mitjanes més elevades (per damunt dels 23 graus).
Com es comporten els turistes davant d’una onada de calor?
A continuació, analitzem la sensibilitat de la despesa turística a un augment de la temperatura en relació amb la mitjana diària històrica, així com els canvis en els patrons de despesa relacionats amb la distribució de la despesa al llarg del dia o amb la tipologia de comerços2.
El gràfic següent mostra que, per a un mateix municipi, cada grau centígrad de desviació de la temperatura diària mitjana al juliol i a l’agost del 2022 i del 2023 en relació amb la temperatura diària mitjana històrica està associat amb una baixada del 0,27 % de la despesa turística entre les 12 i les 17 hores i amb una pujada del 0,14 % entre les 22 i les 7 hores. A la resta de franges horàries no s’aprecia una diferència significativa. És a dir, en dies de temperatures extremes, observem una baixada de la despesa turística agregada (del -0,12 % per cada grau) i una redistribució de la despesa cap a les hores menys càlides.
A nivell de composició de la despesa, com podem observar al gràfic següent, en un mateix municipi les onades de calor estan associades amb una menor despesa turística als principals sectors de consum discrecional dels turistes, amb una caiguda del 0,16 % en la despesa en restaurants per cada grau per damunt de la mitjana històrica del dia i amb una caiguda del 0,34 % en oci. Els supermercats no es beneficien de la caiguda de la despesa en restauració i cauen també el 0,13 %. L’únic sector analitzat que es beneficia de les onades de calor són les farmàcies, que facturen el 0,06 % més per cada grau per damunt de la mitjana històrica.
L’impacte de les onades de calor sobre la propensió a tornar a Espanya
Aproximadament el 14 % de les targetes estrangeres que van realitzar pagaments als TPV de CaixaBank a l’estiu del 2022 també van fer-ho un any més tard. Aquests turistes són especialment importants, perquè la seva despesa diària és més elevada i perquè fan estades més prolongades, la qual cosa comporta una despesa total per viatge substancialment superior a la dels turistes no recurrents.
Ara bé, la propensió dels turistes internacionals a tornar disminueix del 14,0 % al 12,1 % si van experimentar una onada de calor durant l’estiu del 20223, la qual cosa representa una caiguda percentual del 13,8 % en la propensió a tornar. Aquestes caigudes són especialment intenses per als turistes del Regne Unit i dels EUA, entre els quals la propensió a repetir després d’experimentar onades de calor extremes cau de l’11,2 % al 7,4 % i del 8,6 % al 5,0 %, respectivament. Aquestes reduccions representen descensos del 34,0 % i del 42,5 %, respectivament. A l’altre extrem, els turistes més resilients a les onades de calor extremes són els francesos i els portuguesos. Aquests mostren caigudes més moderades en la propensió a repetir, del 15,5 % al 14,4 % en el cas dels francesos i del 15,5 % al 14,1 % en el dels portuguesos, la qual cosa representa caigudes del 7,4 % i del 8,7 %, respectivament.
1 La despesa turística correspon a les despeses de targetes emeses per entitats estrangeres (turistes internacionals) i a les despeses de targetes emeses per entitats espanyoles que realitzen operacions fora del seu lloc habitual de despesa (turistes domèstics) registrades als TPV de CaixaBank.
2 S’estima un model de regressió lineal, en què la variable dependent és la despesa turística en cada franja horària en els mesos de juliol i agost en un municipi. La variable explicativa d’interès és la diferència entre la temperatura mitjana en cada dia del 2023 i la mitjana històrica en aquest dia, per municipi. S’inclouen efectes fixos a nivell municipal per evitar problemes relacionats amb les variables omeses.
3 Considerem que un turista va experimentar una onada de calor si la temperatura mitjana en els dies d’estiu del 2022 al municipi en què observem l’import més alt de despesa amb una targeta supera en 8 graus centígrads o més la temperatura mitjana històrica entre el 1961 i el 1990 en el mateix municipi i els mateixos dies. Dades de temperatures de Copernicus de l’European Environment Agency.
La imatge de capçalera pertany a Nicolas Longchamps de flickr.